Aktualności PPIO

FUPP i ZBPO zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego i wynikającej z niego praktyki poradniczej

Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP) oraz Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO) zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego i wynikającej z niego praktyki poradniczej. Model przedstawia systemowe podejście do organizowania i świadczenia usług poradniczych oraz zalecenia wdrożenia jego jako stałego elementu polityki państwa. Podczas szkolenia będą zaprezentowane wyniki prac zespołu składającego się z przedstawicieli Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawa, INPRISu – Instytutu Prawa i Społeczeństwo, Instytutu Spraw Publicznych i Związku Biur Porad Obywatelskich, którzy przez ostatnie półtora roku realizowali projekt systemowy pt. „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”.

Zapraszamy osoby z organizacji pozarządowych, którym świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego jest szczególnie bliskie. Zapraszamy praktyków – doradców i prawników, organizatorów poradnictwa, studentów klinik prawa, prawników praktyków obsługujących punkty poradnicze, jak i wolontariuszy.

Podczas szkolenia, omawiane będą następujące zagadnienia:

  • wyniki badań dotyczące osób korzystających z poradnictwa, podmiotów świadczących poradnictwo, instytucji wspierających oraz wyniki ogólnopolskiego badania opinii publicznej na temat poradnictwa,
  • zagraniczne rozwiązania w dziedzinie poradnictwa prawnego i obywatelskiego,
  • internetowa mapa poradnictwa,
  • poszczególne elementy samego modelu wsparcia,
  • standardów udzielania i organizowania usług poradniczych,
  • stosowanie standardów w praktyce, w tym nowoczesnych techonologii udzielania porad,
  • wymagana dokumentacja w pracy poradniczej.


Osoby zainteresowane prosimy o zapoznanie się z regulaminem uczestnictwa i formularzem zgłoszeniowym (pobierz regulamin). Decyduje kolejność zgłoszeń. Udział w projekcie jest bezpłatny, organizatorzy zapewniają wyżywienie oraz zakwaterowanie, nie zapewniają zwrotu kosztów dojazdu.

Terminy i miejsca szkolenia:

Szkolenia FUPP są skierowane do studentów klinik prawa, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w udzielaniu porad oraz do organizatorów placówek poradniczych, jak i prawników praktyków obsługujących takie punkty, którzy chcą zdobyć lub pogłębić wiedzę na temat funkcjonowania systemu poradnictwa w Polsce, a szkolenia ZBPO do osób bezpośrednio udzielających porad. Uczestnictwo w jednym szkoleniu wyklucza wzięcie udziału w innym.

Miesiąc dla studentów klinik prawa, prawników praktyków i organizatorów placówek poradniczych – FUPP dla doradców - ZBPO
Listopad 2013
Warszawa
: 16-17 XI

Szczecin: 16-17 XI

Wrocław: 23-24 XI


Garwolin: 20-21 XI

Zielona Góra: 27-28 XI

Grudzień 2013
Łódź: 7-8 XII

Ostrowiec Świętokrzyski: 4-5 XII
Styczeń 2014
Katowice: 11-12 I

Lublin: 11-12 I


Radlin: 15-16 I

Wrocław: 22-23 I

Luty 2014
Rzeszów: 8-9 II

Trójmiasto: 22-23 II


Ruda Śląska: 7-8 II

Zabrze: 12-13 II

Marzec 2014

Białystok: 1-2 III
ze względu na dużą liczbę chętnych zostaną przeprowadzone dwa równoległe szkolenia (uczestnicy zostaną podzieleni na dwie grupy szkoleniowe).

Opole: 22-23 III


Wałbrzych: 12-13 III

Kraków: 26-27 III

Kwiecień 2014 -
Mikołajki: 9-10 IV

 

Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego dla studentów klinik prawa, prawników praktyków i organizatorów placówek poradniczych dotyczące Modelu wsparcia dla Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego -
Wdrażanie dla praktyków:

Dzień I - Sobota:

do 15.00 – przyjazd uczestników szkolenia i zakwaterowanie w hotelu

15.00 – 16.30 – szkolenie cz. I – zapoznanie się uczestników, przedstawienie się trenerek, przedstawienie Projektu

16.30 – 16.45 – przerwa kawowa

16.45 – 18.45 – szkolenie cz. II – prezentacja wyników badań i analiz prowadzonych w ramach Projektu – wnioski

19.00 - 20.00 – kolacja

Dzień II - Niedziela:

8.00 – 9.00 – śniadanie w hotelu

9.00 – 11.00 – szkolenie cz. III – ogólne przedstawienie modelu, zagadnienia wybrane: beneficjenci, instytucje poradnicze

11.00 – 11.15 – przerwa kawowa

11.15 – 13.15 – szkolenie cz. IV – warunki konieczne do spełnienia w celu prawidłowego działania punktu poradniczego – standardy i zasady działania punktów poradniczych

13.15 – 14.30 – obiad

14.30 – 16.30 – szkolenie cz. V – najczęstsze problemy w prowadzeniu punktów poradniczych, możliwości rozpowszechniania informacji na temat poradnictwa – prezentacja mapy poradnictwa

16.30 – 17.00 – podsumowanie i zakończenie szkolenia


Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego dla doradców: Model wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce - propozycja rozwiązań  instytucjonalno-prawnych oraz założeń polityki państwa


Dzień I - Środa
:

CZĘŚĆ SEMINARYJNA

10.00 – 12.00

System nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce –  wprowadzenie

Mapa poradnictwa – Kontekst lokalny (prezentacja BPO)

Proponowany system nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce - propozycje rozwiązań modelowych i założeń polityki państwa

12.00 – Obiad

CZĘŚĆ SZKOLENIOWA

13.00 – 19.30 – (przerwy zostaną ustalone przez trenerów/ki)

Definicje:  poradnictwa prawnego i obywatelskiego, pomocy prawnej, informacji prawnej.

Standardy pracy:

  • dotyczące usług (nieodpłatność, dostępność, rzetelność udzielanych porad, poufność, rzetelność informacji) i osoby doradcy

Metodologia pracy doradcy:

  • pierwszy kontakt z klientem: informacje na temat działania i sposobu funkcjonowania placówki poradniczej

19.30 – Kolacja

Dzień II - Czwartek:

8.30 – 14.00

Metodologia pracy doradcy (c.d.):

  • diagnoza problemu: techniki rozmowy,  zadawanie pytań, rozpoznanie problemu i oczekiwań klienta, określanie problemu
  • udzielanie porad: poszukiwanie rozwiązań, wybór rozwiązania wspólnie z klientem, przedstawienie możliwych rozwiązań, gdzie należy szukać informacji, aktualizacja stanu prawnego i zasobów wiedzy na bieżąco
  • zakończenie porady – dokumentacja, prowadzenie bazy danych, zbieranie informacji o prowadzonych sprawach
  • bezpieczeństwo pracy doradczej (fizycznej, psychicznej i prawnej), trudne sytuacje z klientem

Kontrola jakości udzielanych porad

Indywidualny plan samodoskonalenia

Podsumowanie, zakończenie

14.00 – Obiad

 

Jak się zgłosić?

  1. W przypadku CHĘCI UCZESTNICTWA W SZKOLENIACH DLA STUDENTÓW KLINIK PRAWA, PRAWNIKÓW PRAKTYKÓW I ORGANIZATORÓW PLACÓWEK PORADNICZYCH, wypełniony formularz zgłoszeniowy, deklarację oraz oświadczenie (plik do pobrania) należy wysłać w wersji elektronicznej (rekrutacja jest ciągła) na adres e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dokumenty zostaną podpisane przez uczestników/czki w dniu rozpoczęcia szkolenia.

Dodatkowych informacji udziela Asystent projektu – Anna Włodarczyk tel.: 530 287 305,
e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 16.00.
  1. W przypadku CHĘCI UCZESTNICTWA W SZKOLENIACH DLA DORADCÓW, wypełniony formularz zgłoszeniowy, deklarację oraz oświadczenie (pliki do pobrania) należy wysłać w wersji elektronicznej (rekrutacja jest ciągła) na adres e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dokumenty zostaną podpisane przez uczestników/czki w dniu rozpoczęcia szkolenia.

Dodatkowych informacji udziela Koordynator projektu – Barbara Przybylska, tel.: 22 400 9687, 
e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. od poniedziałku do czwartku w godz. 9.00 – 15.00.


 
Zapraszamy serdecznie,
Zespół Projektu

ppio eu

Poradnictwo Prawne i Obywatelskie

Wyszukaj

Czy wiesz, że...

Obecnie PPiO opiera się przede wszystkim na organizacjach pozarządowych (wśród których ważną rolę odgrywają Biura Porad Obywatelskich), Studenckich Poradniach Prawnych i instytucjach pomocy społecznej. Sieć punktów dostępu do PPiO, głównie dzięki instytucjom pomocy społecznej, jest dość gęsta, ale nierównomierna. Ponadto porady świadczone przez ośrodki pomocy społecznej czy powiatowe centra pomocy rodzinie skierowane są w praktyce przede wszystkim do osób korzystających z pomocy społecznej, a nie do wszystkich obywateli. Zdecydowaną mniejszość stanowią usługodawcy, którzy w sposób kompleksowy i profesjonalny zajmują się PPiO. Zaliczyć do nich można jedynie kilkadziesiąt podmiotów w skali kraju, a są nimi SPP, BPO oraz kilkanaście innych organizacji pozarządowych czy instytucji publicznych. To między innymi powoduje, że większość usługodawców nie stosuje standardów świadczenia usług, nie przykłada również specjalnej uwagi do oceny jakości ich świadczenia.