Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP) oraz Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO) zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego i wynikającej z niego praktyki poradniczej. Model przedstawia systemowe podejście do organizowania i świadczenia usług poradniczych oraz zalecenia wdrożenia jego jako stałego elementu polityki państwa. Podczas szkolenia będą zaprezentowane wyniki prac zespołu składającego się z przedstawicieli Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawa, INPRISu – Instytutu Prawa i Społeczeństwo, Instytutu Spraw Publicznych i Związku Biur Porad Obywatelskich, którzy przez ostatnie półtora roku realizowali projekt systemowy pt. „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”.
Zapraszamy osoby z organizacji pozarządowych, którym świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego jest szczególnie bliskie. Zapraszamy praktyków – doradców i prawników, organizatorów poradnictwa, studentów klinik prawa, prawników praktyków obsługujących punkty poradnicze, jak i wolontariuszy.
Podczas szkolenia, omawiane będą następujące zagadnienia:
Osoby zainteresowane prosimy o zapoznanie się z regulaminem uczestnictwa i formularzem zgłoszeniowym (pobierz regulamin). Decyduje kolejność zgłoszeń. Udział w projekcie jest bezpłatny, organizatorzy zapewniają wyżywienie oraz zakwaterowanie, nie zapewniają zwrotu kosztów dojazdu.
Terminy i miejsca szkolenia:
Szkolenia FUPP są skierowane do studentów klinik prawa, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w udzielaniu porad oraz do organizatorów placówek poradniczych, jak i prawników praktyków obsługujących takie punkty, którzy chcą zdobyć lub pogłębić wiedzę na temat funkcjonowania systemu poradnictwa w Polsce, a szkolenia ZBPO do osób bezpośrednio udzielających porad. Uczestnictwo w jednym szkoleniu wyklucza wzięcie udziału w innym.
Miesiąc | dla studentów klinik prawa, prawników praktyków i organizatorów placówek poradniczych – FUPP | dla doradców - ZBPO |
Listopad 2013 | Warszawa: 16-17 XI Szczecin: 16-17 XI Wrocław: 23-24 XI |
Garwolin: 20-21 XI Zielona Góra: 27-28 XI |
Grudzień 2013 | Łódź: 7-8 XII |
Ostrowiec Świętokrzyski: 4-5 XII |
Styczeń 2014 | Katowice: 11-12 I Lublin: 11-12 I |
Wrocław: 22-23 I |
Luty 2014 | Rzeszów: 8-9 II Trójmiasto: 22-23 II |
Zabrze: 12-13 II |
Marzec 2014 | Białystok: 1-2 III Opole: 22-23 III |
Kraków: 26-27 III |
Kwiecień 2014 | - | Mikołajki: 9-10 IV |
Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego dla studentów klinik prawa, prawników praktyków i organizatorów placówek poradniczych dotyczące Modelu wsparcia dla Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego -
Wdrażanie dla praktyków:
Dzień I - Sobota:
do 15.00 – przyjazd uczestników szkolenia i zakwaterowanie w hotelu
15.00 – 16.30 – szkolenie cz. I – zapoznanie się uczestników, przedstawienie się trenerek, przedstawienie Projektu
16.30 – 16.45 – przerwa kawowa
16.45 – 18.45 – szkolenie cz. II – prezentacja wyników badań i analiz prowadzonych w ramach Projektu – wnioski
19.00 - 20.00 – kolacja
Dzień II - Niedziela:
8.00 – 9.00 – śniadanie w hotelu
9.00 – 11.00 – szkolenie cz. III – ogólne przedstawienie modelu, zagadnienia wybrane: beneficjenci, instytucje poradnicze
11.00 – 11.15 – przerwa kawowa
11.15 – 13.15 – szkolenie cz. IV – warunki konieczne do spełnienia w celu prawidłowego działania punktu poradniczego – standardy i zasady działania punktów poradniczych
13.15 – 14.30 – obiad
14.30 – 16.30 – szkolenie cz. V – najczęstsze problemy w prowadzeniu punktów poradniczych, możliwości rozpowszechniania informacji na temat poradnictwa – prezentacja mapy poradnictwa
16.30 – 17.00 – podsumowanie i zakończenie szkolenia
Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego dla doradców: Model wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce - propozycja rozwiązań instytucjonalno-prawnych oraz założeń polityki państwa
Dzień I - Środa:
CZĘŚĆ SEMINARYJNA
10.00 – 12.00
System nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce – wprowadzenie
Mapa poradnictwa – Kontekst lokalny (prezentacja BPO)
Proponowany system nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce - propozycje rozwiązań modelowych i założeń polityki państwa
12.00 – Obiad
CZĘŚĆ SZKOLENIOWA
13.00 – 19.30 – (przerwy zostaną ustalone przez trenerów/ki)
Definicje: poradnictwa prawnego i obywatelskiego, pomocy prawnej, informacji prawnej.
Standardy pracy:
Metodologia pracy doradcy:
19.30 – Kolacja
Dzień II - Czwartek:
8.30 – 14.00
Metodologia pracy doradcy (c.d.):
Kontrola jakości udzielanych porad
Indywidualny plan samodoskonalenia
Podsumowanie, zakończenie
14.00 – Obiad
Jak się zgłosić?
Zapraszamy serdecznie,
Zespół Projektu
Obecnie PPiO opiera się przede wszystkim na organizacjach pozarządowych (wśród których ważną rolę odgrywają Biura Porad Obywatelskich), Studenckich Poradniach Prawnych i instytucjach pomocy społecznej. Sieć punktów dostępu do PPiO, głównie dzięki instytucjom pomocy społecznej, jest dość gęsta, ale nierównomierna. Ponadto porady świadczone przez ośrodki pomocy społecznej czy powiatowe centra pomocy rodzinie skierowane są w praktyce przede wszystkim do osób korzystających z pomocy społecznej, a nie do wszystkich obywateli. Zdecydowaną mniejszość stanowią usługodawcy, którzy w sposób kompleksowy i profesjonalny zajmują się PPiO. Zaliczyć do nich można jedynie kilkadziesiąt podmiotów w skali kraju, a są nimi SPP, BPO oraz kilkanaście innych organizacji pozarządowych czy instytucji publicznych. To między innymi powoduje, że większość usługodawców nie stosuje standardów świadczenia usług, nie przykłada również specjalnej uwagi do oceny jakości ich świadczenia.